Wednesday, June 23, 2010

pengumuman, pengumuman, siapa yang boleh cari apakah nama pokok ini












pokok pokok herba yang kaknab ambik gambar kat taman herba pagoh. oleh kerana semua pokok tidak ada label nama. jadi susah lah bagi kita yang tidak kenal. xapa, upload dulu nanti kita cari namanya, kalau ada sapa sapa yang tahu nama nya bolehlah bantu kaknab

13 comments:

marinahunny said...

pokok yg paling atas tu masa kecik2 balik sekolah dlu selalu makan. kitorang panggil buah ubat nyamuk. tp rasanya pokok palas kut sbb daun nye kita ambik buat asah buluh utk dijadikan petunjuk mengaji..

kaknab said...

salam marina, kaknab tak tau nama sebenar, kecik2 pun selalu juga tengok pokok ni kat atas bukit, kami kutip buah dia buat main masak2 tapi sejak la ni tak dak lagi sebab habis kena sodok buat pembangunan.

apitmankhalaf said...

salam kaknab...
pokok dalam gambar no 2 tu nama nya POKOK KELAMPAPA. kulit kayu buli buat ubat batuk(air rebusan).kalau dah cukup besar sampai sepemeluk-dua,buli tebang dan hirisan2 kayu cantik serta tahan untuk buat papan pemotong.

pokok dlm gambar no 3 tu pulak nama nya TEMBERAS @ KENDAPUR. batang pokok rebus untuk sakit puan.

apitmankhalaf said...

salam kaknab.
pokok yg dlm gambar no 2 tu nama POKOK KELAMPAPA-kulit kayu baik untuk batuk(air rebusan). pokok yg matang tebang,hirisan pokok cantik dan tahan lama.sesuai di jadikan papan pemotong pelbagai saiz.

pokok yg no 3 tu pulak nama TEMBERAS @ KENDAPUR- batang bagus untuk sakit puan dan dalam pantang(air rebusan).

kaknab said...

terima kasih apitmankhalaf bagi nama pokok, info yang amat berguna kepada kita.

shafiq28 said...

no 9 mcm pokok kayu tas, no 11 tu pokok kecubung.

Aliyah Zakaria said...

kalau tak silap no 3 dari atas di panggil pokok pelanduk rusa atau panggilan di Kelantan pokok peena, pucuk dibuat ulam

salleo abla said...

salam, kaknab pokok yg atas tu pokok mempelas, org dulu2 buah melicinkn kayu atau buluh untk sarung parang dll.

salleo abla said...

salam, kaknab pokok yg atas tu pokok mempelas, org dulu2 buah melicinkn kayu atau buluh untk sarung parang dll.

Kustina Ku Mat said...

Pokok y no 1 tu, nma.dia daun mempelas

Kustina Ku Mat said...

Pokok y no 1 tu, nma.dia daun mempelas

Kustina Ku Mat said...

Pokok y no 1 tu, nma.dia daun mempelas

Mohd Awaludin Ibrahim said...

Pokok no. 1 : mempelas
no. 2 : halban
no. 6 : Rasanya pokok ara.