Tuesday, August 17, 2010

cara mengawal bena di pokok

kaknab ada membaca cara mengawal bena, di rumah mak kaknab banyak terdapat kat pokok kari, sayangkan, nanti habis daun kari dimekan bena. setelah kaknab ikut kaedah ini memang berhasail.
 mengawal dan menghapuskan bena putih

Bena putih atau dikenali juga sebagai kutu daun(aphid) adalah musuh utama tumbuhan berbatang lembut(herba). Serangga ini membiak dengan begitu cepat sekali kerana pembiakannya menggunakan kaedah parthenogenesis , iaitu dengan penklonan bena betina.Setiap bena betina boleh menghasilkan 5-100 anak bena. Anak-anak bena ini akan matang dam boleh membiak dalam masa 7-10 hari. Ia hidup dengan menghisap cairan dari batang tumbuhan dan daun. Biasanya kutu daun ini akan berada dalam koloni dan berkumpul ditempat yang selalunya terlepas dari pandangan kita seperti belakang daun dan dicelah-celah ranting Ada pelbagai racun dipasaran untuk membunuh kutu daun ini seperti bifenthrin namun racun serangga ini tidak selamat digunakan keatas tumbuhan yang boleh dimakan. Selalunya kita perlu menunggu lebih dari 10 hari sebelum mengambil tumbuhan untuk dimakan selepas dirembur dengan racun serangga.Adalah lebih selamat jika kita menggunakan kaedah kawalan biologi ataupun menggunakan bahan semulajadi untuk memerangi serangga ini
kaedah yang boleh digunakan ialah dengan menggunakan campuran pencuci pakaian dan minyak masak.Air cucian pakaian dari mesin basuh boleh digunakan untuk tujuan ini. Masukkan air ini kedalam botol penyembur dan titiskan beberapa titis minyak. Semburkan air ini pada tumbuhan yang dijangkiti dengan memastikan bahagian yang tersembunyi seperti di belakang daun dan celah ranting juga terkena semburan.Anda akan dapati bena akan berkuranga dan terhapus sama sekali setelah diulang beberapa kali.
Satu cara lagi ialah dengan menggunakan bawang putih dan bawang merah. Beberapa ulas bawang putih dan bawang merah dikisar hingga lumat dan dicampur air. Air ini ditapis dan dimasukkan ke dalam botol penyembur dan disembur dengan kaedah yang sama seperti diatas. beberapa jenis minyak seperti minyak neeem, minyak bawang putih, minyak canola, minyak bijan dan minyak soya juga boleh digunakan untuk tujuan ini
Kaedah kawalan biologi juga boleh digunakan untuk menghapuskan serangga ini.Jika terdapat mentadak dalam taman anda biarkan ia disitu kerana bena putih ini boleh menjadi santapan yang lazat bagi mentadak.Ladybird(Hippodamia convergens) , sejenis kumbang berwarna merah dengan bintik-bintik hitam merupakan serangga yang paling berkesan digunakan sebagai kawalan biologi terhadap bena.Selain dari menjadi aksesori penghias taman anda kumbang ini juga akan menolong anda menghapuskan si bena putih.

Sunday, August 15, 2010

pokok tunjuk langit

Dalam perjalanan balik dari Alor Setar ke Bukit Mertajam, melalui jalan lama, banyak pokok2 tunjuk langit di tepi jalan, dari Simpang Empat hingga ke Gurun, lebat buahnya di atas pokok, Kaknab suka benar tengok pokok ni, sejak tahu khasiatnya. kemudian dekat tepi jalan permatang pauh, ampang jajar, seberang jaya pun banyak ditanam, tapi sayang tidak ramai yang tahu betapa berharganya buah tunjuk langit. Mungkin MPAS dan MPSP menanam pokok sebab ianya rendang dan dapat memampat tanah agaknya lah. Nanti bila dah dekat buahnya agak nak tua, Kaknab akan lalu lagi sekali lagi untuk melihat bagaimana buah  ni merekah ke atas pokok. Suspend lah pula.

Thursday, August 12, 2010

pokok tunjuk langit


nama tempatan: tunjuk langit
nama saintifik: Swietenia macrophylla
family: Meliaceae.

pokok tunjuk merupakan pokok herba yang begitu berkhasiat, biji yang terdapat dari buahnya boleh mengubatkan penyakit kencing manis, darah tinggi, kolestrol dan resdung.
Ia merupakan pokok hutan yang boleh mencapai ketinggian sehingga 60 meters (195 kaki).dengan keliling diameter lebih kurang 1.9 meter. satu pokok yang matang boleh mengeluarkan 200 buah yang mampu mengeluarkan 4 kg biji. setiap buah boleh menghasilkan 35-71 biji yang tua. untuk mencapai ke tahap matang mengambil masa lebih kurang 6-9 bulan, ia berbuah hanya setahun sekali, bermula bulan jun, dan apabila tua buah akan pecah dengan sendiri dan menaburkan biji di tanah. buahnya yang betul2 tua akan dipetik supaya tidak jatuh ketanah. akarnya sahaja boleh menjejak hingga 200 kaki ke bawah, dengan itu ia mengandungi segala zat zat mineral menyebabkan buahnya begitu berkhasiat untuk perubatan. Untuk mengeluarkan buah ia memerlukan masa matang selama 10 tahun, lama tu. jenuh juga kalau tanam nak dapatkan buahnya.

Tuesday, August 10, 2010

keladi tikus

nama tempatan: keladi tikus, keladi birah
nama saintifik: Typhonium flagelliforme
dari family: Araceae

gambar ni kaknab ambil dari jiran sebelah rumah kaknab Siti Zaleha, atau lebih dikenali mak Iti. Mak Iti banyak menanam pokok pokok herba. Terima kasih Mak Iti.



Khasiat dan kegunaan
Mempunyai khasiat tinggi yang mampu mencegah seseorang daripada dijangkiti kanser atau mengelakkan penyakit itu daripada merebak.
Caranya ialah dengan merebus ubi keladi tersebut dan kemudian meminum sedikit airnya.
Pengambilan berlebihan air rebusan ubi keladi tikus dikhuatiri akan menimbulkan kesan sampingan kepada pesakit. Kalau boleh minum sedikit sahaja iaitu antara dua atau tiga sudu setiap hari..
Pegawai Laboratori Fitoubatan, Institut Biosains, Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap


Keladi tikus (Typhonium flagelliforme) dari famili Araceae
Namanya memang belum popular seperti herba lainnya seperi hempedu bumi, temu putih, temu lawak, dan mengkudu. Tetapi keladi punya khasiat luar biasa bagi dunia pengobatan, karena dapat mengusir sel cancer dan berbagai penyakit berat lain. Di luar negeri, keladi tikus disebut sebagai rudent tuber.
Keladi tikus mengandung antineoplastik atau antikanker, serta bisa berkhasiat sebagai antivirus. Efek farmakologi inilah yang menjadi ubat utama untuk mengatasi cancer.
Seluruh bagian tanaman boleh digunakan untuk perubatan, mulai dari akar (umbi), batang, daun, hingga bunga.
Efeknya akan bertambah baik kalau diberikan bersama-sama dengan herba lain seperti hempedu bumi, rumput mutiara, dan temu putih. Ekstrak keladi tikus dan bahan alami lainnya membantu detoksifikasi jaringan darah.
Ramuan ini mengandung ribosome inacting protein (RIP), zat antioksidan dan zat antikurkumin. RIP berfungsi menonaktifkan perkembangan sel kanker, merontokkan sel kanker tanpa merusak jaringan sekitarnya, dan memblokir pertumbuhan sel kanker. Zat antioksidan berfungsi mencegah kerusakan gen, sementara zat antikurkumin berfungsi sebagai antiinflamasi/antiperadangan.
Ttanaman ini mampu menyembuhkan berbagai jenis cancer , mulai dari payudara, paru-paru, usus besar, rektum, lever, prostat, ginjal, leher rahim, tenggorokan, tulang, otak, limpa, leukemia, empedu, sampai pankreas.
Secara sepontan , ditunjang bukti ilmiah, keladi tikus memang berkhasiat. Namun memproses keladi tikus tak semudah sangkaan orang. Pertama, banyak orang yang belum mengenal pasti tanaman keladi tikus. Kedua, pengolahan tanaman harus tepat, jika tidak ingin menjadi gatal.
Perhatian semua wanita hamil dilarang menggunakan herba ini.
Pokok keladi tikus tingginya hanya 25-30 cm ini termasuk tumbuhan semak. Ia menyukai tempat yang lembab dan tidak terkena matahari Daun tunggalnya muncul dari umbi. Bentuk daun bulat dengan ujung meruncing berbentuk jantung. Warnanya hijau segar. Umbi keladi tikus berbentuk bulat rata, sebesar buah pala. Bahagian dalam maupun luar umbi berwarna putih.
Perkembangbiakan boleh dilakukan melalui umbi atau anakan yang tumbuh dari umbi tersebut. Di musim kemarau, batang menghilang. Tetapi di musim hujan muncul lagi di atas permukaan tanah, dari umbi yang terpendam di dalam tanah.
Mahkota bunganya berbentuk panjang kecil berwarna putih mirip dengan ekor tikus, dari sinilah nama keladi tikus diberikan. Namun ada beberapa jenis yang mempunyai kelopak bunga berwarna merah.

Saturday, August 7, 2010

pokok tunjuk langit

ni lah buah yang kaknab jumpa sebiji saja.


tadi ronda dengan suami kaknab menuju ke restoran subaidah seberang jaya. lalu ampang  jajar permatang pauh, kat situ terdapat 4-5 batang pokok tunjuk langit di tepi jalan. buahnya lebat sekali. oleh kerana camera handphone sahaja, xboleh nak zoom macam camera canggih, xdapatlah kaknab nak ambil gambar buah di atas pokok, tinggi sangat. Kaknab cari kat bawah pokok kalau kalau ada buah yang terjatuh. buah tunjuk langit memang payah nak jatuh, bukan macam buah  jambu air. Nasib baik terjumpa lah sebiji buah yang jatuh atas rumput. bawa balik ke rumah lalu kaknab potong, tapi ianya buah yang muda. xkisahlah, lalu kaknab potong kecil2 esok pagi nak jemur supaya kering dan blender, jadikan serbuk kaknab bercadang nak masukkan ke dalam bekas capsul kosong, kaknab cuba gigit sedikt bijinya, ya Allah mak oooi pahit berdengum. lebih pahit dari hempedu bumi, leboh pahit juga dai akar seruntun@patawali, xsanggup nak telan kalau nak makan secara langsung. jadi kalau bubuh dalam capsul akan hadam ke dalam perut, xlah teruk sangat. apa pun perkembangannya akan menyusul nanti.

Wednesday, August 4, 2010

asam karAnda

Nama Tempatan:Asam Kerenda
Nama Saintifik:Carissa caranda
Nama Lain:karanda(English), caranda plum,Cu Huang Guo (china)
Famili:Apocynaceae
Lokasi dijumpai:Tumbuhan tempatan
Asal:India

keterangan:

Asam kerenda merupakan sejenis tumbuhan tempatan yang
biasa kita jumpai dikampung-kampung . Ia biasa di
tanam sebagai tumbuhan hiasan laman. Buahnya yang
masam biasanya menjadi kegemaran kanak-kanak kampung.
Ia merupakan sejenis sejenis tumbuhan renek separa
menjalar. Ini bermaksud jika rantingnya dibiarkan
panjang dan tidak dipangkas ia juga boleh menjalar
dan memanjat sebarang sokongan yang berhampiran
dengannya sama seperti pokok bunga kertas.Pokok asam
kerenda berasal daripada India namun kini ia telah
menjadi tumbuhan tempatan di Malaysia.
Daun asam kerenda berwarna hijau tua dengan permukaan
daunnya berkilat. daunnya agak kecil. Bunganya pula
berwarna putih dan mempunyai bau yang agak
wangi.Buahnya kecil-kecil, berwarna hijau ketika
muda, bertukar menjadi merah apabila masak dan
akhirnya menjadi merah kehitaman apabila telah masak
ranum.selain daripada dimakan secara mentah buahnya yang masak juga boleh dijadikan jem.
Pembiakan asam kerenda boleh dilakukan melalui cara biasa iaitu keratan batang dan biji benihnya

DAUN POKOK KARANDA
BUNGA KARANDA
BUAH KARANDA DI TANGKAIBUAH KERANDA



MAKLUMAT INI KAKNAB DAPAT DARI MELOR.COM. MINTA MAAF TUAN RUMAH XMINTA IZIN. KERANA BUAH INI HAMPIR PUPUS INI IALAH UNTUK PENGETAHUAN UMUM. GAMBARNYA KAKNAB DAPAT DARI TROPICAL PLANT CATALOG. THANKS FOR THE PICTURE.

betik

Carica papaya
Family: Caricaceae
Papaya/betik
Origin: Tropical America

pokok betik senang ditanam dan tidak cerewet penjagaannya. berbuah sepanjang tahun, isinya yang lembut boleh didapati dengan warna merah atau kuning. Betik kaya dengan vitamin A, vitamin C dan juga kalcium. Selain itu terdapat kalsium, besi, tiamin, riboflavin dan niasin dalam betik. Jumlah kalorinya sangat rendah. Kesemua nutrien yang terdapat di dalam sebiji buah betik dapat membantu mengurangkan risiko kanser, penyakit jantung dan strok.

bunga betik boleh dibuat kerabu atau ulam, memang sedap, wpun rasanya pahit pahit, tapi memang baik untuk kesihatan