Tuesday, July 27, 2010

PATAWALI / AKAR SERUNTUN

Nama Tempatan:Patawali/putarwali
Nama Saintifik:Tinospora crispa, coculus crispum, Menispermum crispum
Nama Lain:Akar seruntun, brotowali,batang wali
Famili:Menispermaceae
Lokasi dijumpai:Dipagar-pagar lama, rumah tinggal






Pokok ini tumbuh liar menjalar mempunyai batang berkerutu dan berdaun lebar, tumbuh di merata2 tempat macam umah kosong. Pokok ni memang pahit gila akarnya. Mula mula kaknab xtau pokok ni dipanggil patawali sebab yang kaknab tau akaq seruntun (akar seruntun),

kaknab ingat lagi dulu dulu, mak kaknab nak berhentikan adik kaknab menetek, , dia suruh kaknab pi cari akar ni lah nak boh kat payudara dia supaya pahit nanti adik kaknab boleh stop lah. hahahha, memang pahit berdengum. start dari tu adik kaknab pun xmenetek lagi. mak mertua kaknab pun pernah rebus akar ni minum untuk turunkan darah tinggi, Ya Allah pahitnya, sampai pisau yang dia guna, sebab xbasuh, potong yang lain pun akan pahit. juga.kata orang kalau rajin minum airnya, nyamuk pun xberani gigit kita. betul ke wallahualam.
kerana terlalu pahit nak minum pun xlalu. jadi untuk memudahkannya, ambil batang patawali potong nipis2 dan jemur, setelah kering blender jadikan serbuk masukkan ke dalam sarung capsule, lebih mudah untuk di makan, xpahit lagi pecah dalam perut baru hancur kan. cubalah


ini ialah sumber dari melor.com:-

untuk perubatan, batannya yang berkerutu adalah bahagian utama yang mengandungi khasiat.Batang Patawali digunakan untuk merawat sakit perut, demam, tekanan darah tinngi, kencing manis dan juga penyakit kelamin dikenali sebagai gonorea.Tumbuhan ini mujarab bagi mengatasi masalah cacing dikalangan kanak-kanak dengan cara merebus batangnya, ditapis dan diminum segelas sehari. Air rebusan juga boleh digunakan untuk membersihkan darah, dan mujarab untuk membunuh kuman dan menyembuhkan luka. Kajian saintifik yang dijalankan ke atas Patawali menunjukkan tumbuhan itu mengandungi sejenis bahan yang dipanggil jattrorrhizine yang dikatakan mujarab untuk menjauhkan penyakit demam malaria.Selain daripada itu ia juga dapat menurunkan tekanan darah tinggi dan meningkatkan selera makan.Pikroretin yang terdapat didalamnya dapat menurunkan suhu panas badan(mengubat demam).Malah diFilipina tonik ini digunakan untuk mengubat sakit jiwa atau tekanan mental.Air rebusan ini juga dapat mengubat sakit pinggang dan sengal-sengal(boleh dicampur dalam minyak urut).Air rebusan ini juga boleh digunakan untuk membasuh kudis-kudis setelah dicampur dengan sedikit belerang.Daunnya digunakan untuk mengubat penyakit sifilis.

9 comments:

sharul izaan said...

trima kasih atas perkongsian...

Anonymous said...

Ade jual pil patawali ker..

SalmahJ said...

ada, berapa kilo nak?saya ada menjual akar seruntun atau petawali, kalau berminat blh sms saya, kak mah 0125769091 untuk sebarang pertanyaan.

Rica Synergy said...

Saya ada produk kopi berasakan patawali ..mudah di amalkan..rasa tdk pahit..boleh whatsup 0133355623

Rica Synergy said...

Saya ada produk kopi berasakan patawali ..mudah di amalkan..rasa tdk pahit..boleh whatsup 0133355623

Aini Azam said...

Ade x batang wali serbuk yg diisi dalam kapsul

cinta said...

Assalamualaikum kak nab.
terima kasih atas perkongsian.
Terbaca nota kak nab kat atas tu boleh copy paste tanpa izin. Akak mmg pemurah ilmu :D
moga akak dberkati Allah dunia akhirat :)

Alife Jamie said...

Assalamualaikum kak nab..
Ibu hamil yang ada kencing manis boleh minum tak air akar seruntun ini?

Anonymous said...

ambil lah sebagai ubat sekadar cukup sahaja jangan berlebihan