Tuesday 13 July 2010

pokok pecah beling



nama tempatan: pecah beling atau pecah kaca
nama saintifiknya: Strobilanthes crispus atau Saricocalix crispus (Acanthaceae)

Pokok ini ditanam dekat rumah perkep IPD, pokoknnya yang rimbun dan hijau sungguh subur, mungkin rasanya agak pahit pahit sedikit, ulat pun xberani singgah. daun pecah beling pokok herba yang mempunya khasiat yang tinggi. Untuk merawat penyakit batu karang dengan cara merebus daunnya hingga mendidih dan airnya diminum.
selain dari batu karang, dapat mengecilkan cell cancer, daun pecah beling diblend dengan apple hijau lalu diminum campuran itu.

7 comments:

laris98 said...

Assalamualaikum kak,. Kalau sy nak mintak sikit daun atau pokok ni blh? Sy adalah pesakit bt karang yg agak kronik, dah 30 thn lebih.. Seorang pengamal perubatan traditional mengesyorkan sy utk mencuba meminum air dr pokok ni. Jd jika x keberatan, blh kah sy minta pertolongan kak Nab? Sy amat berharap klu kak nab dpt hubungi sy @ 0122172497. Terima kasih..

abe doel said...

Recomended tahap gaban. Pokok ni memang sesuai dan mujarab (InsyaAllah ) untuk masalah kesihatan seperti yang dinyatakan. Saya banyak tanam di sekolah ( edible landscape)dan ramai orang yang bertanya, mencari dan mengambil percuma di kawasan taman waris di sekolah saya. Majikan saya kata memang "baguih" pokok ini...

laila said...

emm jenis tanah macam mana untuk tanam pokok nie??

Fatmah said...

Assalamualaikum wbt...untuk mengecilkan sel kanser tu berapa banyak daun pecah beling ini diperlukan untuk 1 biji apple dan sukatan airnya berapa? Jika tak keberatan, sy amat harapkan jwban pn. sy bole dihubungi @0122021606. Terima kasih. fm.

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya diberitahu oleh keluarga angkat saya daunnya boleh digunakan untuk penyakit batu karang. caranya rebus 7 helai daun dari 3 gelas hingga jadi 1 gelas . diminum tiap pagi.Jika takut sakitnya akibat batu karangnya kuat, kurangkan dos. Juga amalkan minum air barli kosong serta jus lobak putih.Yang baik dari Allah semoga dapat menolong.

Anonymous said...

Sekiranya berada dimelaka..sila ke perbadanan perpustakaan awam melaka dibukit baru..tdapat 4 rimbunan pokok kaca belin ditanam..sila minta izin pada tuan tapak semaian..jika ambil utk buat ubat dihalal kan..

Zul said...

saya ada menjual daun pecah kaca atau daun pecah beling yang kering atau yang basah... whatsapp 0197234228