Saturday 26 June 2010

buah cherry


pokok cherry memang terkenal dikampung2 kerana ia pokok rimbun untuk berteduh, kadang orang kampung akan buat pelantar di bawah pokok cherry kerana ia rendang. daunnya menjadi ubat herba kepada pengidap2 darah tinggi. dengan merebus daunnya boleh menurun kan tekanan darah, xtau apa rasanya. mak mertua kaknab dulu selalu juga mengamalkannya. buah cherry dikatakan memang baik untuk pesakit gout, ini kaknab ada terbaca dalam internet. rasanya yang manis manis buah natural memang sedap dimakan apabila masak. teringat dulu masa kaknab kecik2 buah cherry yang hijau kami buat peluru untuk main piston kayu, apabila dibetil akan pergi jauh buah cherry ni. hahahaha seronok lah masa tu.

2 comments:

nik nordin said...

kak nab,
buah ni mmg ajaib, bukan saja gout malah jika mengamalnya setiap hari mampu membantu meningkatkan fungsi saraf. Amalkan memakan buah setiap hari, pasti tiada masalah sakit urat dan sentiasa cergas.Amalan meminum rebusan akarnya juga amat baik untuk kesihatan.

kaknab said...

terima kasih info ni, kaknab lepas jogging nanti petik buah cerry yang masak at least 10-15 biji untuk makan. kaknab dari dulu memang suka buah cerry ni.