Sunday, March 10, 2013

pokok apakah ini

Ini adalah pokok menjalar yang kaknab snap masa kaknab pi memancing, mula2 ingat pokok tembikai,sebab buahnya macam tembikai yang belum membesar, Lama2 perhati nampak buahnya kolor merah2an pula besar yang macam hijau juga, rupanya bukan pokok buah tembikai, bila kaknab picit buah yang masak biji2nya macam buah letup. boleh makan ke buahnya. Mohon siapa2 yang baca post ni, yang tahu nama pokok ni, boleh bagi tau kaknab.

buah yang masih hijau, macam tembikai kan tapi kecik2
buahnya yang dah masak, bunganya warna putih
zoom gambar buahnya yang masak
daunnya macam daun tembikai

buah yang masak, tengok biji2 macam buah letup

boleh makan ke buah ni?
ni daunnya menjalar di atas tanah

26 comments:

gardener said...

orang kampung saya panggil pokok tu timun tikus.

atie @ ejay said...

boleh makan.. masa zaman budak2 dulu kalau jumpa,mesti berebut.. masam manis isinya

kaknab said...

terima kasih gardener dan atie @ ejay bagi info, kaknab ni lah pertama kali tengok pokok ni. boleh makan, nanti kaknab nak try rasa, bila pi memancing kat situ.

Tiny garden said...

Kat mana Kak Nab jumpa ni? Lain kali ambil benih saya nak sikit boleh tak?

Tiny garden said...

Lain kali Kak Nab ambil benihnya, saya nak sikit!

Tiny garden said...

Lain kali Kak Nab ambil benihnya, saya nak sikit!

Tiny garden said...

Lain kali Kak Nab ambil benihnya, saya nak sikit!

Anonymous said...

Saya rasa ini bukan pokok timun tikus. Dia memang seakan timun tikus, tapi timun tikus rangup. Buah ni saya panggil pokok ulat bulu, sebab daun dan buahnye seakan rasa baldu.

padmo aja said...

kalo di indonesia kususnya dijawa itu disebut kemarogan,getahnya dapat enyembuh penyakit hepatitis

padmo aja said...

kalao di indonesia kususnya di jawa , tanaman itu disebut kemarogan,dapat mengobati sakit hepatitis

padmo aja said...

kalao di indonesia kususnya di jawa , tanaman itu disebut kemarogan,dapat mengobati sakit hepatitis

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Salam,

Saya setuju dengan Anonymous orang tempat saya panggil pokok ni pokok ulat bulu, buahnya kalau kita picik dia orang meletup.

Anonymous said...

Buah letup letup. Boleh dimakan. Rujuk Wikipedia.

Anonymous said...

Ni pokok ulat bulu. Blh mkn tp klu siapa yg ada alergi x blh mkn. Tkt gatal2.

hartanahmuslim said...

org kelate panggil pokok ulat bulu...boleh dimakan begitu saja

hartanahmuslim said...

org kelate panggil pokok ulat bulu...boleh dimakan begitu saja

MissID Z said...

Ni bukan pokok ulat bulu@leletup@letup2.. Buah pokok tu bila kita mkn rasenye tawar manakala buah letup2 rase buah nye masam2 manis. Buah pokok ni daunnye lebih mirip mcm pokok tembikai.. Kebanyakkan yg jawapan diberikan rata2 tidak mengetahui dan sekadar mengagak saja.

MissID Z said...

Ni bukan pokok ulat bulu@leletup@letup2.. Buah pokok tu bila kita mkn rasenye tawar manakala buah letup2 rase buah nye masam2 manis. Buah pokok ni daunnye lebih mirip mcm pokok tembikai.. Kebanyakkan yg jawapan diberikan rata2 tidak mengetahui dan sekadar mengagak saja.

Melati Jantan said...

Kk nab sye melati dri melaka.mse sye kcik2 sye suke mkn buahni.sedap msm2manis.kiteorg panggil buah kelempong

Melati Jantan said...

Kk nab sye melati dri melaka.mse sye kcik2 sye suke mkn buahni.sedap msm2manis.kiteorg panggil buah kelempong

Melati Jantan said...

Kk nab sye melati dri melaka.mse sye kcik2 sye suke mkn buahni.sedap msm2manis.kiteorg panggil buah kelempong

Shamila Mila said...

TEKNOLOGY NANOSPADA
Kami ada beberapa produk yang boleh membantu anda untuk mengapuskan bakteria dan kulat dan bagi perlingungan sepenuhnya pada tanaman anda. Produk kami untuk diedarkan ke pasaran dapat memberi kesan yang amat bagus pada penjagaan tanaman dan peningkatan hasil.

Untuk keterangan lanjut sila klik link blogger kami : http://blogperlindungantanaman.blogspot.my

Untuk tempahan produk atau pertanyaan sila sms atau whatsapp ke no telefon : 01120205784(Cik Mila)

pokweil NDT said...

Apa khasiat bush ni..
Baru ni blk kampung
Dpn umah saya ada pokok ni

pokweil NDT said...

Apa khasiat bush ni..
Baru ni blk kampung
Dpn umah saya ada pokok ni

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

Kathy Khuz said...

Pokok ulat bulu (aka letup) lain buahnya... Ada sarung berbulu... Yg ni mmg mcm tembikai masa hijau... Dah masak, dlm dia mmg sama dgn buah letup... X sure boleh makan ke tak...